Konsekvensene ved bruk av biodrivstoff i bensin og diesel er flere, de mest alvorlige er nedhugging av urskog og høyere matpriser i verden. Når regnskog hugges reduseres leveområdene til mange arter, noen er utrydningstruet. Det viktigste “grønne personer” kan gjøre i dag er å bidra til en bevaring av et størst mulig artsmangfold for fremtiden, da må bruk av biodrivstoff opphøre.  Synd mye ungdommelig energi og pågangsmot sløses bort til å forsvare FNs CO2 svindel, de opptrer som nyttige “idioter” for de krefter som ønsker å tjene milliarder på mindre utslipp av CO2 og høyere priser på energi.

 

Årsaken til mangel på mat i dag er hovedsakelig fordi vestens mindre kloke politikere leker grønn politikk, de har bestemt vi skal blande biodrivstoff i vår bensin og diesel. Eksempelvis går cirka 40 % av mais produsert i USA til biodrivstoff, noe som bevirker til økt behov for mat fra andre produsenter, det blir mer lønnsomt å hugge ned urskog når prisen på mais stiger på verdensmarkedet.

Det første skipet som forlot Odessa med 26 000 tonn mais  sommeren 22 husker nok mange, media viste dette titalls ganger, mat til sultende i Afrika.
I 2022 vil USA bruke cirka 154 680 000 tonn mais til etanol (sprit) produksjon som blandes i vår bensin. Dette tilsvarer cirka        5 949 skip av den størrelse som forlot Odessa, eller cirka 40,3 % av mais som vil bli produsert i USA i 2022.
Når bare USA bruker cirka 5949 båtlaster med mais pr år for å lage bio etanol som blandes i vår bensin, forstår du da hvor mye mat som brukes hvert år til produksjon av bio-drivstoff ? De grønne og gale er årsaken til sult i verden i dag, en hovedårsak til nedhugging av regnskog er bruk av biodrivstoff.

Denne logikken burde være lett å forstå? Produksjon av vekster som brukes til biodrivstoff krever stadig mer areal, derfor hugges regnskog i økende tempo. Bruk av biodrivstoff er energinegativt i de fleste tilfeller, det vil si vi putter inn mer energi i produksjonen enn vi får ut i det ferdige biodrivstoff som havner på din tank. Resultatet er derfor økt utslipp av CO2, noe som sikkert ikke er målet for dere som tror på FNs CO2 svindel. Husk, vi mennesker slipper ut cirka 39 Giga tonn CO2 pr år, inn i naturens buffersystem som inneholder cirka 300 000 Giga tonn CO2. Slipper vi ut dagens mengde i 100 år fremover øker vi CO2 mengden med cirka 1,3 %, eller 5 ppm. totalt ubetydelig i alle sammenhenger. Hvordan kan noen tro det FN påstår nemlig at menneskers bruk av fossile hydrokarboner påvirker temperaturen på kloden?

Hoveddelen av dagens biodrivstoff (sprit som blandes i bensin)  lages i Brasil og USA. Her brukes mais og sukkerrør som råstoff for å lage etanol (sprit). Denne typen biodrivstoff blandes i bensin.  40 % av USAs maisproduksjon går til biodrivstoff. I produksjonen bruker man diesel og naturgass. På grunn av subsidier og billig gass er dette «lønnsomt». Blir totalutslippet av CO2 lavere? NEI, det blir høyere. Man bruker mer energi til å produsere biodrivstoff enn den energimengden biodrivstoffet representerer når det havner på din tank. Energitapet er gjerne 10 til 20 %, bruk av biodrivstoff hever derfor utslippet av CO2. Hvorfor bruker vi da biodrivstoff i norsk bensin?

Norge bruker milliarder på en bevaring av regnskogen i Brasil. Bevaring av naturmangfoldet i regnskogen er det viktigste vi kan gjøre for fremtidige generasjoner, og et prisverdig tiltak.  Hvis Barth Eide virkelig ønsker resultater i Brasil bør han arbeide for avslutte bruk av biodrivstoff, da vil vi se resultater. Så lenge vesten etterspør biodrivstoff vil fattige land som Brasil hugge regnskog og dyrke biodrivstoff fordi det er lønnsomt.    

Men hvorfor hugges regnskogen ned? Fordi det er lønnsomt. Når 40 % av maisen produsert i USA brukes til biodrivstoff stiger prisen på mais på verdensmarkedet. Da blir det mer lønnsomt å dyrke mais i Brasil, med det resultat at mer regnskog hugges. I dag er hovedårsaken til nedhugging av regnskog bruk av biodrivstoff. Hvorfor bruker vi da biodrivstoff i norsk bensin?

Bruk av biodrivstoff fører til høyere pris på mat i verden. Er dette en fordel? Skal biodrivstoff bli en økonomisk fornuftig energikilde, da må man kunne bruke avfall fra landbruk og skogsdrift som råstoff. I dag er dette ikke lønnsomt. Vi må bli i stand til å omdanne cellulose til sukker/alkohol på en billig og effektiv måte. Det er langt frem, mange arbeider med forskjellige løsninger som nok ligger tiår frem i tid.

Norske politikere har i 2016 vedtatt å bruke norsk tømmer som råstoff for å lage biodrivstoff. Politikere kan ikke “vedta” teknologiske fremskritt, nye teknologier tar sin tid å utvikle. Inntil en billig og god metode er klar bør norsk tømmer heller brukes som brennstoff i fjernvarmeanlegg hvis det er lønnsomt.

Pr dato er biodrivstoff tull og tøys, og brukes kun fordi mange politikere ønsker å være miljøvennlige. Er dette fornuftig? Dagens bruk av biodrivstoff gir følgende konsekvenser: Dyrere mat, nedhugging av regnskog og økt CO2 utslipp (for de som synes dette er viktig).

 

www.EbNorge.no   Facebook  Et Bedre Norge.no     12-03 – 2018.   Per Ø Næss.   Redigert 17-11-2022.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *