Vi trenger din hjelp fremover.

Flertallet i Norge mener vi har noe som kalles markedsøkonomi og fri konkurranse, men har vi fri konkurranse på alle områder i Norge ?

Alle mennesker prøver/ønsker å skaffe seg monopoler på de fleste felt i livet, eksempelvis vil de fleste ha monopol på sin ektemake, de vil ha monopol på egen bolig og bil og båt. Dette er dine “ting”, bare dine. Så også i forretningslivet, man skaffer seg enerett (monopol) på import av Porsche,  Calvin Klein og Champagne. Fortjenesten blir da større, du kan selv bestemme prisen på de varer du har enerett på å importere til Norge. Eksempelvis er en dagligvare butikk som ligger alene på et mindre tettsted i praksis et monopol, det er tungvint og tidkrevende (kostbart) å reise 2-3 mil til nærmeste konkurrent. (Et lite skriv om hvordan det er mulig å heve konkurransen og senke prisene i dagligvaremarkedet kommer snart her på www.EBNorge.no )

Strømnettet er et monopol i den forstand det kun er en kabel inn til ditt hus, nettselskapet som eier kabelen kan sette nettleien som de vil, hvis du ikke betaler, stenger de strømmen. Strømforsyningen i et samfunn gjennom kabelnettet er i praksis også et monopol, du kan ikke enkelt og billig kjøpe strøm på annen måte enn gjennom eksisterende kabelnett. Alle i et moderne samfunn må ha strøm, du klarer deg ikke uten. Strømleverandørene vet kundene må ha strøm derfor kan de langt på vei ta den pris de vil, kundene har ikke mulighet til å velge bort strøm. Nå om dagen ser vi strømforbruket er omtrent som før selv om prisen er 20 doblet, energi forbruket kan ikke flyttes vekk fra strøm. Selv om det er mange leverandører av strøm hjelper det ikke særlig mye, alle strømleverandører vil jo tjene mest mulig. Selv om det er “1000” strømleverandører vil prisen gradvis jekkes opp når strøm handles over børsen Nordpool som ble opprettet i 1992, prisen endres av meglere og spekulanter som tjener provisjoner døgnet rundt. Strøm er en essensiell råvare som aldri bør handles over børs, Nordpool er det dummeste politikere har gått med på å innføre i nyere tid. Strøm bør handles på lange kontrakter (10 til 40 år) mellom produsent og distributør (netteier). Da blir prisen forutsigbar og lavest mulig. Bedrifter må kunne planlegge langt frem i tid for å drive lønnsomt og effektivt, noe som fungerer dårlig når strømprisen styres av børsspekulanter.

 Jernbane og fri konkurranse, hvordan fungerer dette?  

Mindre smarte politikere har de senere år prøvet å gjøre drift av jernbane billigere, hvordan har dette lykkes? Vi er vel alle enige om at det er en fordel flest mulig bruker jernbanen der den finnes og at dette bør skje til lavest mulig pris. Politikerne la ut forskjellige strekninger på anbud, det selskap som la inn laveste/beste anbud fikk enerett i 10 år på den aktuelle strekning. Så langt alt vel. Når så et selskap har fått enerett på en strekning i 10 år for X antall kr vil de selvfølgelig tjene mest mulig penger, og hva skjer da? Selskapet har nå MONOPOL på strekningen Oslo-Stavanger i 10 år og kan sette den pris de vil. Som vi nå vet, selskap med profittmotiv må aldri eie et monopol, da blir prisen høyest mulig. 

Staten sparte noen kr da anbudet ble antatt men samfunnet som ønsker billigst mulig transport, tapte. Totalt sett betaler nå togpassasjerer mer for billettene enn før jernbanen ble privatisert, det er også blitt mer tungvint, du må forholde deg til flere selskap når du vil kjøpe billetter.  Høyre priser og mer tungvint gir færre reiser med tog. Et jernbanenett er et monopol og bør eies/drives av staten non profitt, men private kan gjerne drifte/vedlikeholde på anbud, men de må ikke “eie strekningen” i 10 år. Håper du forstår forskjellen, staten bør eie all jernbane i Norge, mens private drifter/vedlikeholder på anbud. I det øyeblikk et selskap med profittmotiv oppnår eierskap og monopol på en strekning vil prisen heves maksimalt, man ønsker da å ta ut mest mulig fortjeneste. 

Ønskes et samfunn med mest mulig konkurranse og effektivitet må samfunnet reguleres av få, men gode reguleringer. Fri konkurranse og privat initiativ virker godt på varer og tjenester som er lette å flytte på. Derimot, aktiviteter som i praksis blir et monopol, slik som en strømforsyning eller en jernbanestrekning, må aldri drives av selskap med profittmotiv, da går prisen opp.

MERK:  Ønskes et samfunn med mest mulig konkurranse og effektivitet må samfunnet reguleres av få, men gode reguleringer.

Facebook: Et Bedre Norge.no   www.EtBedreNorge.no  www.EBNorge.no

Per Øivind Næss.  02-09-2022.