
Gir stor fortjeneste til Norgesgruppen.
Et par enkle regulatoriske grep kan opprette reel priskonkurranse mellom butikk kjeder som eies av de tre store, Norges-gruppen, Coop og Rema. Grep 1: “En kjede må holde samme pris på samme vare i alle sine butikker” og priser kan kun reguleres 2 ganger pr år. (Påskevarer og julevarer kan holdes utenfor, alle liker litt ekstra til jul). Dette vil innebære at eksempelvis en liter melk koster det samme i alle Meny butikker, Kiwi må holde lik pris i sine butikker, Rema 1000 i sine butikker, Spar i sine butikker etc etc. Da vil kundene raskt finne ut hvor de billigst kan kjøpe melk. Slik vil det oppstå en reel priskonkurranse mellom de enkelte butikkjeder i Norge som kundene kan utnytte og derved få gleden av lavere priser. I dagens system varierer priser på alle varer i alle butikker hele tiden, dette gjøres for å lure/forvirre kundene, de vet aldri hvor det er billigst å kjøpe en spesiell vare. Prisene i den enkelte butikk styres fra sentralt hold i kjedene, driver av en Rema 1000 butikk vet ikke hva prisene på de enkelte varer er når butikken åpner mandag morgen. Dagens system med et utvalg tilbudsvarer som kontinuerlig prises opp og ned er kun “brød og sirkus” for folket som skal lures til å tro det er reel priskonkurranse i Norge. Her er priseksempler på original Grandiosa fra såkalte lavpriskjeder innhentet av Nettavisen i 2024. Slik brukes en del utvalgte lokkevarer til å lure kunder med sterkt varierende priser. Januar: 59,90, Mars: 29,90, April: 20,86 Juni: 62,90 August: 51,90 September: 59,90
At konkurransetilsynet ikke har tatt grep og stoppet dette lureriet for mange år siden viser bare at konkurransetilsynet er udugelige og ikke gjør hva de burde gjøre. (hele det norske samfunn kveles av dvaske byråkratiske systemer som gjør lite godt/nyttig mens de “spiser” oljepenger.
Grep 2 er å pålegge hvordan de tre store sentralt tar ut fortjeneste fra sine kjeder/butikker. I dag tas fortjeneste ut av den enkelte butikk i form av en prosentandel av omsetningen i butikken. Rema 1000 sentralt tar 7 % av omsetningen uansett om butikken går med overskudd eller underskudd. Når fortjeneste tas ut som en prosentandel av omsetning fører dette til at kjedeeierne ønsker “flest mulig butikker”, konkurransen mellom de tre store går kun på markedsandeler og ikke på pris. Konsekvensen av denne kampen om markedsandeler har gitt Norge for mange butikker pr antall innbyggere.
Kjedeeierne bør pålegges å ta ut fortjeneste fra sine butikker i form av en prosentandel av overskuddet i den enkelte butikk. Derved vil de store ønske å drive sine kjeder/butikker mest mulig effektivt, noe som vil redusere svinn og kostnader betydelig. Norge kan fint betjenes med cirka 1000 færre butikker enn dagens cirka 3800-3900 butikker. Da vil svinn og kostnader reduseres kraftig, og derved legge grunnlaget for betydelig lavere priser. Men husk, det oppstår ikke reel konkurranse og derved lavere priser før hver enkelt kjede pålegges å holde samme pris på samme vare i alle sine butikker.
Mennesker er egoistiske og opportunistiske skapninger, derfor fungerer såkalt fri konkurranse mindre bra uten noen få, men gode reguleringer, dette gjelder på de fleste områder i samfunnet. Norsk dagligvarebransje fungerer i dag mindre bra, årsaken er hvordan kjedene er rigget og organisert for å gi eierne maksimal inntjening på bekostning av sluttprisen ut til kunde. Med de her foreslåtte endringer vil eierne av kjeder og butikker kunne opprettholde en bra fortjeneste samtidig som kundene får lavere priser, dette er mulig fordi svinn og kostnader vil reduseres dramatisk i butikksystemet. Uten reguleringer som her foreslått er det nærmest umulig å endre og rasjonalisere dagligvare-bransjen i Norge.
Det hevdes at flere kjeder vil gi større konkurranse og lavere priser på mat i Norge, men er dette riktig? De største kostnadsdrivere i dagligvaresystemet er lav omsetning pr butikk og derved stort svinn + det generelle kostnadsnivået i Norge. Ingen av disse faktorer blir lavere ved å etablere enda flere kjeder og butikker, kostnadene vil faktisk stige dramatisk.
Av beredskapsmessige hensyn bør Norge opprettholde en norsk produksjon av mat, derfor er lavere tollsatser/fri import ikke å anbefale. Norge bør tvert imot bygge opp et stort kornlager på cirka 3 millioner tonn, nok til cirka 3 års forbruk. Dagens system som baserer seg på fri flyt av varer til enhver tid er meget sårbart, uten åpne grenser går Norge tom for mange matvarer i løpet av uker/måneder.
Norge har i dag noe under 4000 dagligvare butikker som betjener 5,5 millioner kunder, som gir cirka 1400 kunder pr butikk med stort og smått. Med et så lite kundegrunnlag pr butikk vil svinn og kostnader bli ekstremt høye, dette er kostnader som må betales av kundene ved mye høyere priser på dagligvarer. Eksempelvis har Sverige cirka samme antall butikker med en dobbelt så stor befolkning. Her i lille Holmestrand med 26 000 innbyggere (tidligere Holmestrand, Sande og Hof er slått sammen) har vi 16, og snart 17, dagligvarebutikker, noe som gir 1500- 1600 kunder pr butikk. Lav omsetning pr butikk gir et meget stort svinn, dårlig utvalg og høye kostnader, en hovedårsak til høye priser på dagligvarer i Norge.
I dag er priser i den enkelte butikk styrt sentralt på daglig bassis i de forskjellige butikker i hver kjede. Eksempelvis kan to ganske like Rema butikker ha ulike priser på de samme varer på samme dag, kolonial majoren på Lade styrer sine butikker som han ønsker. Kjedene tar ut sin fortjeneste basert på omsetning i butikkene, ikke fra butikkenes overskudd. Eksempelvis hadde vi 1 Rema butikk her i Holmestrand som gikk godt, den omsatte for cirka 75 millioner. Så fant Rema ut de ville ha en butikk til i Holmestrand, Rema ville ha mer av omsetningen i byen. Butikk 2 hevet Remas omsetning i Holmestrand men nå fikk byen to butikker som gikk mindre bra. Rema sentralt kunne disponere 7 % av en omsetning på 95 millioner, mens hver butikk fikk lav omsetning. Butikken som tidligere omsatte for 75 millioner sank ned på 50 tallet i omsetning, det var ikke lenger en “god butikk”. Nå har Rema 1000 to butikker i Holmestrand som riktignok gir Rema sentralt et større bidrag samtidig har disse to butikker nå doblet svinnet og driftsutgiftene i Holmestrand.
Når alle kjeder styrer alle priser opp og ned i et salig “virvar” uten system er det ikke mulig å oppnå en reel priskonkurranse mellom de ulike kjeder. Kundene blir kraftig villedet av stadige prisendringer på forskjellige varer slik at det er vanskelig/umulig å danne seg et bilde av hvor det er billigst å handle, derfor har de fleste gitt opp, de handler i nærmeste og enkleste butikk der de ferdes den dagen. Kjedene benytter denne prispolitikken fordi det er lønnsomt, når kundene først er inne i en butikk kjøper de både den billige tilbudsvaren og andre varer som er priset opp, totalt sett vinner butikken.
Her er priseksempler på original Grandiosa fra såkalte lavpriskjeder innhentet av Nettavisen i 2024. Slik brukes en del utvalgte lokkevarer til å lure kunder med sterkt varierende priser. Januar: 59,90, Mars: 29,90, April: 20,86 Juni: 62,90 August: 51,90 September: 59,90
Overnevnte forslag til reguleringer vil gjøre det mulig å redusere antall butikker i et tynt befolket land som Norge fra cirka 4000 butikker ned mot et fornuftig antall butikker og samtidig opprettholde lave priser på steder med bare 1 eller 2 butikker. Alle kjeder kan nødvendigvis ikke være tilstedeværende på alle små tettsteder i Norge, her må eksempelvis Rema 1000 få en butikk på tettsted 1 og Kiwi få en butikk på tettsted 2. Hvem som blir representert de forskjellige steder må avgjøres ved forhandlinger/tildeling slik at alle kjeder får en forholdsvis like stort antall innbyggere som sokner til sine butikker. Uten like priser i alle butikker i hver enkelt kjede blir det umulig å redusere antall butikker i et tynt befolket land som Norge. Og antall butikker (alt for mange) er en sterkt medvirkende årsak til høye priser på matvarer i Norge.
Når kostnadene synker i Norge vil også konkurransekraften mot Sverige stige, sannsynligvis vil mye av prisforskjellen mot Sverige forsvinne når Norge får samme antall kunder pr butikk som de har i Sverige. Norge har i dag alt for mange mennesker bundet opp i varehandel, mennesker som heller burde jobbe innen verdiskapende produksjon etc.
Face: Et Bedre Norge.no www.EBNorge.no Per Øivind Næss. 21-10- 2022. Revidert og oppdatert i mars 2025.